U
već spomenutoj publikaciji Lumbarajski grk – od Psefizme do naših dana, vaša blogerica S.H. piše kako „lumbarajsko
vinarstvo ima rijetku privilegiju da mu se korijeni mogu pobliže datirati
– već u 3.
stoljeće prije Krista, kad je na ovom području bila utemeljena antička grčka
naseobina.“
Naravno,
bilo bi suludo očekivati da se ista loza održala kroz 2300 godina, prkoseći
svim peronosporama, filokserama i inim pošastima. Ali činjenica je da su
Grci proširili Sredozemljem kulturu ispijanja vina i kudgod stari Grk prošao, u
stopu ga je pratio Dionizov trag. Zato mirne duše možemo reći da lumbarajski hedonizam datira još iz stare ere.
Dioniz / Kleofrad
„Antička
su vina uglavnom bila slatkasta, a za poboljšanje okusa dodavale su im se razne
primjese, od smole i morske vode do začinskog bilja i mirisa. Grci, osim toga,
nikad nisu pili čisto vino jer su to smatrali odlikom barbara. Njihove neprimjerene
pijanke ovjekovječili su u mitologiji i povijesnim izvorima, pa je tako do
danas ostao poznat katastrofalan ishod jedne svadbe na kojoj su divlji kentauri
podlegli moći Dionizovog dara. Daleko od toga da Grci nisu bili skloni
prekomjernom konzumiranju vina. No, njihova se "umjerenost" ogledala
u već spomenutom razvodnjavanju i pametnijem doziranju. U grčkom je svijetu
vino bilo okosnica ključnog oblika društvenog okupljanja. Riječ je o simpoziju koji se u aristokratskim
krugovima održavao s različitim povodima. Bilo da se slavio neki važan događaj,
debatiralo se ili naprosto opuštalo u društvu, simpozij je bio rezerviran samo
za muškarce. Nježnijem je spolu pristup bio zabranjen, no iz tog su pravila
bile izuzete žene nižeg ranga – sluškinje, zabavljačice i prostitutke. O
cjelokupnom se događanju brinuo voditelj, simpozijarh,
čija je glavna dužnost bila odrediti omjer u kojem će se miješati vino i voda
te kolikom će se učestalošću nadolijevati čaše, što je sve ovisilo o povodu
okupljanja. Tekućine su se miješale u velikim keramičkim posudama, kraterima i to tako da se uvijek prvo
ulijevalo vino, a zatim voda. Antički autori propisuju razne omjere mješavine. Za
ozbiljnije povode i duge razgovore preporučao se omjer 1:3 u korist vode.
Opuštenije prigode mogle su podnijeti omjer 1:2, dok se 1:1 koristio samo za
raskalašene terevenke. Većina tih mješavina danas bi se jedva nazvale
bevandama. No, zato se opojnost vina po potrebi povećavala dodatkom nekih
biljaka. Izvori najčešće spominju halucinogene biljke poput bunike, beladone,
bršljana i oleandra, a Platon navodi da su vina namijenjena za ritualne svrhe
bila jača od običnih jer su trebala izazvati ludilo kod sudionika...“
Vragolasti satir / Duris
(SH)
Nema komentara:
Objavi komentar